انحراف حکومت پيامبر(ص)؟

.سلام در بحثي شخصي به اين مطلب پرداخت كه پيامبر(ص) حكومت تشكيل داد و اين حكومت و جامعه نبوي داراي ايستادگي و تنومندي است ( آيه 29 سوره فتح) ولي نظر من بر اين است كه چنين نيست چون وقتي جامعه و حكومتي به ايستادگي و تنومندي برسد ديگر از اهداف و آرمان هاي اصلي خود دور نميشود چند ساعت بعد از وفات پيامبر (ص) پيمان غدير را شكستند و فقط 4 نفر بر سر عهد و پيمان خود ايستادند كدام نظر با ذكر دليل صحيح است

با سلام و احترام خدمت شما فرهيخته گرامي هر دو نظر در جاي خود صحيح است با اين توضيح كه پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله در برپايي و شكل گيري حكومت و جامعه ديني تمامي تلاش خويش را به كار بستند و جامعه اي را بنا نهادند كه ظرفيت و قابليت ايستادگي و تنومندي را پيدا نمود ، اما صرف ظرفيت داشتن در تحقق آرمان هاي الهي كفايت نمي كند و در كنار آن استمرار و نيز لازم است و به تعبير ديگر قرار گرفتن در مسير درست تنها كافي نيست ، بلكه بايد اين مسير را نيز طي نمود تا به مقصد رسيد تعبير « والذين معه » در آيه شريفه همراهي با ارزش ها و آموزه هاي ترسيم شده توسط ايشان چه در زمان حيات آن بزرگوار و چه پس از آن را دربرمي گيرد و اگر جامعه پس از رحلت پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله دچار انحراف شد به اين دليل بود كه « معيت » و همراهي با ارزش ها و دستورات ايشان را رها نمود. گرچه آيه شريفه به استحكام و ايستادگي پيروان پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله اشاره نموده ، مي فرمايد » ... مَثَلُهُمْ فى الانجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شطئَهُ فَئَازَرَهُ فَاستَغْلَظ فَاستَوَى عَلى سوقِهِ يُعْجِب الزُّرَّاعَ لِيَغِيظ بهِمُ الْكُفَّارَ...»«توصيف آنها در انجيل همانند زراعتى است كه جوانه‏هاى خود را خارج ساخته ، سپس به تقويت آن پرداخته ، تا محكم شده ، و بر پاى خود ايستاده است ، و به قدرى نمو و رشد كرده كه زارعان را به شگفتى وا مى‏دارد ! » اما اين استحكام و ايستادگي نيازمند تداوم و استمرار است كه ادامه همراهي و معيت پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله و تحقق عنوان « والذين معه» پس از رحلت ايشان را نيز مي طلبد كه متأسفانه جامعه نبوي پس از رحلت پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله از تعاليم و دستورات ايشان در پذيرش ولايت امير المؤمنين عليه السلام فاصله گرفت و معيت پيامبر را از دست داد و گرفتار انحراف گرديد .از اين رو خداوند هم دستور استقامت به پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله داده است هم به همراهان ايشان و مي فرمايد :«فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ» ( سوره هود ، آيه 112) از جمله « وعد الله الذين آمنوا و عملوا الصالحات منهم مغفرة و اجرا عظيما» در انتهاي آيه شريفه نيز همين نكته را مي توان استفاده نمود « بديهى است اوصافى كه در آغاز آيه گفته شد ايمان و عمل صالح در آن جمع بود ، بنابر اين تكرار اين دو وصف اشاره به تداوم آن است ، يعنى خداوند اين وعده را تنها به آن گروه از ياران محمد (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) داده كه در خط او باقى بمانند ، و ايمان و عمل صالح را تداوم بخشند ، و گرنه كسانى كه يكروز در زمره دوستان و ياران او بودند ، و روز ديگر از او جدا شدند و راهى بر خلاف آن را در پيش گرفتند ، هرگز مشمول چنين وعده‏اى نيستند . تعبير به منهم ( با توجه به اين نكته كه اصل در كلمه من در اينگونه موارد اين است كه براى تبعيض باشد ، و ظاهر آيه نيز همين معنى را مى‏رساند دليل بر اين است كه ياران او به دو گروه تقسيم خواهند شد : گروهى به ايمان و عمل صالح ادامه مى‏دهند ، و مشمول رحمت واسعه حق و اجر عظيم مى‏شوند اما گروهى جدا شده و از اين فيض بزرگ محروم خواهند شد.» ( تفسير نمونه ، ج22، ص 118)

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
9 + 11 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .