گريه با صداي بلند؛ کلیپ تقابل رهبری و ایت الله وحید؟

من فايلي رو در سايت youtube ديدم که نظر رهبري و آيت الله وحيد در مورد گريه با صداي بلند در عزاداري ها رو در تقابل با هم قرار داده؟

دانشجوی محترم ضمن سپاس از تماس مکرر شما با مرکز، در مورد فایلی که برای ما ارسال نموده بودید لازم است نکاتی را خدمت شما بیان نماییم:
آنچه در ابتدای فایل مذکور ، دیده می شود عبارت است از سخنان مقام معظم رهبری در جمع مداحان که در تاریخ 13 خرداد سال 1390 همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهراء س و امام خمینی ره ایراد شده است و در آن توصیه های بسیار مهم و راهگشایی به مداحان حاضر شده است که در بخشی از آن چنین آمده است : «البته اين را هم به شما عرض بكنم؛ اينكه آقايان مداحها، و سابقها روضه‌خوانها - كه ما حالا كمتر توفيق پيدا ميكنيم ببينيم، اما در مواردى از افاضات مداحها مستفيض ميشويم - اصرار ميكنند كه بلند گريه كنيد، لزومى ندارد؛ خوب، آرام گريه كنيد. وقتى ميخواهند سينه بزنند، اصرار بر اينكه «صدا، صداى اين جمعيت نيست»؛ يا وقتى مردم ميخواهند صلوات بفرستند، اصرار بر اينكه «صلوات، صلوات اين جمعيت نيست»! شما بخواهيد مردم صلوات بفرستند، ولو توى دلشان. گرم شدن مجلس به اين شيوه‌ها، اصل نيست؛ كارى كنيد كه دلهاى مستمع را در اختيار بگيريد. دل مستمع وقتى در اختيار شما آمد، مقصود حاصل است؛ اگر آهسته هم گريه كند، باز مقصود حاصل است؛ اگر به شما توجه كرد، باز مقصود حاصل است. »(پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری) با کمی تامل در این سخنان و نیز مطالبی که در سطور قبل از آن بیان شده است می توان دریافت که هدف اصلی مقام معظم رهبری در این سخنان ، این است که به مداحان این نکته را بیاموزد که در مداحی نباید صرفا اشک گرفتن به هر وسیله ممکن و لو دروغ و گریه کردن به نحو داد و فریاد اصل قرار گیرد بلکه آنچه در مداحی مهم است عبارت است از بیان اتفاقات واقعی و معتبر و نیز پیامی که حادثه تاریخی غمناکی همچون عاشورا در بر دارد و نیز معرفتی که دراین مسیر باید حاصل شود و لو اینکه مجلس حالت انقلابی - به شکلی که برخی مداحان مطرح می کنند و از حضار می خواهند که جیغ و داد بکشند -به خود نگیرد و یا اینکه مداحی به گونه ای باشد که مستمعین آرام آرام گریه کنند . کما اینکه ایشان پیش از این مطالب در این زمینه چنین می فرمایند : «ما در باب مرثيه‌خوانى حرفهاى زيادى داريم. بارها هم ما توى همين جلسه به شما مداحهاى عزيز عرض كرديم، جاهاى ديگر هم گفتيم كه در مرثيه‌خوانى بايستى به صدق واقعه پايبند بود. درست است كه شما ميخواهيد مستمع خودتان را بگريانيد، اما اين گرياندن را به وسيله‌ى هنرنمائى در كيفيت بيان واقعه تأمين كنيد، نه در ذكر واقعه‌اى كه اصل ندارد. ما در گذشته‌ها سراغ داشتيم - ان‌شاءاللَّه حالا آنجور نيست - كه بعضى‌ها فى‌المجلس يك چيزى را جعل ميكردند؛ نكته‌اى همان جا به ذهنش مى‌آمد، ميديد خوب است، موقعيت خوب است، همان جا ميگفت و از مردم اشك ميگرفت! اين درست نيست. اشك گرفتن از مردم كه هدف نيست؛ هدف، آميختن اين دلِ اشك‌آلود - كه اشك را به چشم ميرساند و چشم را اشكبار ميكند - به معارف زلال است؛ البته با هنرنمائى.»(همان)
طبیعتا با مطالعه این سطور به همراه مطالب بالا در می یابیم که توصیه های مقام معظم رهبری یک واقعیت و دغدغه ای است که علاوه بر ایشان در میان بسیاری از علما و مراجع از جمله حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی مطرح بوده است و هیچ مرجعی را نمی توان یافت که انتظار داشته باشد که مداحان ، هر گونه دروغی را به نام اهل بیت به خورد مردم داده و از آنها اشک بگیرند .
نکته دیگری که در همین بخش لازم است به آن اشاره شود این است که مقام معظم رهبری در این سخنان معتقدند که ضرورتی به گریه بلند نیست . البته قطعا منظور ایشان این نیست که گریه بلند کردن برای مصائب اهل بیت ، ایرادی دارد و مشمول حرمت یا حداقل کراهت می شود ، بلکه منظور این است که نباید گریه با صدای بلند ، یک اصل و ضرورت تلقی شده و سایر اهداف عزاداری تحت الشعاع آن قرار گیرد و یا به بهانه در آوردن صدای جیغ و داد مردم ، مطالب دروغی که در عین حال بسیار جانگداز هستند به خورد آنان داده شود . لذا از منظر مقام معظم رهبری ، باید مصائب اهل بیت را به شکل صادقانه آن به مردم مطرح کرد و لو اینکه این امر باعث شود که مردم آرام آرام گریه کنند که در چنین صورتی هم مقصود مداحی حاصل است .
این نهایت برداشتی است که از این سخنان مقام معظم رهبری می توان دریافت و اساسا ایشان بحثی در باره حرمت یا وجوب بلند گریه کردن و آرام گریه کردن نداشته اند تا اینکه بحث ایشان در نقطه مقابل روایاتی قرار گیرد که بر گریه با صدای بلند بر مصائب اهل بیت ، تاکید دارند که البته خود این روایات نیز به معنای وجوب گریه بر اهل بیت نمی باشد بلکه نهایت چیزی که از آن می توان برداشت نمود خوب بودن گریه بلند و به تعبیری استحباب چنین امری در صورتی که فردی حال آن را پیدا کرد و شرایط فراهم بود می باشد ولی اگر کسی با مداحی راست و ذکر وقایع واقعی ، چنین حالتی را به دست نمی آورد می تواند به صورت آرام هم گریه کند و ثوابش را هم خواهد برد کما اینکه حتی بنا بر برخی روایات ، کسی که گریه به او دست نمی دهد ولی خود را به حالت گریه کن هم در آورد اجر و ثواب لازم را خواهد برد .
با این حال نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که به دنبال پخش این سخنان ، عده ای مغرض که از هر آب گل آلودی ماهی می گیرند ، با در کنار هم قرار دادن این سخنرانی در کنار سخنرانی دیگری از آیت الله وحید خراسانی از مراجع معظم تقلید ، که در آن بر توصیه امام صادق به عزاداری با صدای بلند تاکید شده است ، شیطنتی بزرگ نموده و تلاش نمودند تا مخاطب سخنان آیت الله وحید خراسانی را ، مقام معظم رهبری عنوان نمایند و این در حالی است که اولا حتی اگر مقام معظم رهبری دیدگاهی در مورد عزاداری آرام و یا بلند داشتند که با دیدگاه آیت الله وحید خراسانی ، یکسان نبود ایرادی نداشت چرا که در آن صورت نهایت این بود که اختلافی علمی و فقهی میان این دو فقیه به وجود آمده است و مقام معظم رهبری از مجموع ادله فقهی ، نتیجه ای گرفته اند که آیت الله وحید خراسانی به آن دست نیافته اند و همین طور بالعکس و این امر رویه ای است که در تمامی نظرات و اقوال فقهی رایج بوده و راز تمامی اختلاف نظر های میان مراجع هم همین می باشد که هر کدام از مجموعه ادله به نتیجه ای می رسند که دیگری به آن نمی رسد و یا به نتیجه دیگری می رسد که البته در مورد این موضوع به طور مفصل می توان صحبت کردکه چگونه هر فقیهی به نتیجه ای جداگانه با فقیه دیگر می رسد ولی به دلیل پرهیز از اطاله کلام وارد این بحث نمی شویم و فقط اشاره می نماییم که اصل این که دو فقیه با در کنار هم قرار دادن منابع استدلالی ، به دو نتیجه جدا برسند امری است رایج و طبیعی که از آن به اختلاف فقهی علما یاد می شود که البته نه تنها امری مذموم نیست بلکه راز پیشرفت ، پویایی و پایایی فقه اجتهادی شیعه در طول تاریخ نیز همین نکات اجتهادی و مبنایی آن بوده است . لذا حتی اگر دو مرجع بزرگوار تقلید دو نظر جداگانه در این زمینه داشته باشند ایرادی ندارد و یک امر طبیعی باید تلقی می شد و بارها اتفاق افتاده است که مرجعی دیدگاهی را ارائه کرده است که مرجعی دیگر آن را نپسندیده و در بحث خود وقتی به آن مقوله رسیده است آن را به صورت محترمانه و با رعایت آداب نقد منصفانه بدون اینکه نیت تخریب آن صاحب نظر را داشته باشد مورد نقد قرار داده است و در نهایت دلایل خود را مطرح کرده است و نتیجه گیری کرده است و همین طور کسان دیگری که بر نظریه جدید نقدی داشته اند نقد خود را محترمانه وارد کرده و نتایج حاصله را انتشار داده اند . لذا در ناآگاهانه ترین شرایط باید حکم نمود که مقام معظم رهبری نظری علمی داده اند که آیت الله وحید خراسانی آن را به صورت علمی مورد نقد قرار داده و نظر خود را نسبت به آن اعلام کرده اند .
ثانیا نکته مهم تر این است که کمی دقت نظر و جستجو نشان می دهد که برخلاف القائی که این کلیپ در صدد آن است ، آیت الله وحید خراسانی در مقام پاسخگویی به مقام معظم رهبری نمی باشد و حتی جالب اینجاست که سخنرانی آیت الله وحید خراسانی حداقل سه سال پیش از سخنان مقام معظم رهبری در این زمینه بیان شده است و قطعا مخاطب آیت الله وحید خراسانی نیز ، هر کسی بوده است شخص مقام معظم رهبری نبوده است مگر اینکه کسی بگوید ایشان می دانستند که مقام معظم رهبری در آینده قرار است چنین سخنانی را مطرح کنند و به همین دلیل پیشاپیش از سه سال قبل ، به آن پاسخ داده اند که ناگفته بطلان چنین فرضی مشخص است . شاهد مطلب ما نیز این است که سخنرانی آیت الله وحید خراسانی که در آستانه فرارسیدن دهه آخر صفر سال 86 و در آخرین جلسه پیش از تعطیلات دهه آخر صفر صورت گرفته بود ، سالهاست که در بسیاری از سایت ها و وبلاگ ها انتشار یافته است و کسانی که اندک آشنایی با فضای مجازی و اینترنت دارند می دانند که تاریخ انتشار مطالب را به راحتی می توان استخراج کرد . به همین دلیل با کمی جستجو در اینترنت می توان به متن سخنرانی معظم له ، که در طی این سه سال تا زمان سخنرانی مقام معظم رهبری ، در سایت ها و وبلاگ های مختلف درج شده است با تاریخ دقیق درج آن مطلب دسترسی پیدا کرد و نیازی هم نیست که آن سایت یا وبلاگ ، معتبر باشد . چرا که مهم این است که چنین سخنانی قبل از سخنرانی مقام معظم رهبری در یک سایت و وبلاگ (و لو وبلاگ نامعتبر) انتشار یافته است که نشان می دهد که مخاطب این سخنان ، هرگز نمی تواند مقام معظم رهبری باشد ، هر چند غرض ورزان همچون همیشه که به دنبال اهداف شومشان هستند ، با قرار دادن این دو تکه فیلم ، تلاش کردند تا به جامعه چنین القاء نمایند که سخنان آیت الله وحید خراسانی در واکنش به سخنرانی مقام معظم رهبری ایراد شده و در آن آیت الله وحید خراسانی به زعم آنها ، در مقابل آیت الله خامنه ای واکنش سختی نشان داده اند و به همین دلیل نظریه شکاف میان مرجعیت و رهبری که آرزوی دیرینه دشمنان نظام اسلامی است امری واقعی می باشد که صد البته اثبات کردیم که چنین مساله ای در کار نبوده است .
در واقع دشمنان و بدخواهان نظام اسلامی در صدد القاء تقابل میان رهبری با مراجع معظم تقلید هستند و در راه اثبات این هدف بسان غریقی به هر شاخه ای چنگ می زنند و حال آنکه سفر مقام معظم رهبری به شهر مقدس قم و دیدار با مراجع معظم تقلید ، باعث شد تا این تیر دشمنان به سنگ بخورد . ضمن اینکه حضرت آیت الله وحید خراسانی نیز همچون سایر مراجع معظم تقلید ، همواره در کنار رهبری و حامی ایشان بوده اند و شواهد فراوانی دال بر این امر بوده است که به برخی از آنها اشاره می نماییم :
* هنگامي كه آيت الله آملي لاريجاني براي مشورت به خدمت آيت الله وحيد خراساني رسيده بودند تا نظرات ايشان را در خصوص پست رياست قوه قضاييه جويا شوند ايشان فرمودند به هرطريق كه مي توانيد اين سيد را كمك دهيد ايشان تنها است اگر شما او را كمك نكند پس چه كسي به ايشان ياري رساند.
* روزي يكي از طلبه ها خدمت آقاي وحيد خراساني مي رود و از اوضاع و احوال كشور گلايه مي كند و ايشان خطاب به اين طلبه جوان مي گويند آيا من مي توانم كشور را اداره كنم ؟
اين طلبه جوان بعد از مدتي تفكر مي گويد؟ خير شما نمي توانيد اين كشور را اداره كنيد
آيت الله وحيد مي گويند به راستي چه كسي بهتر از مقام معظم رهبري مي تواند اين كشور را اداره كند.
* آيت‌الله محمد مهدي شب‌زنده‌دار نيز در درس خارج فقه خود كه در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حمايت آيت‌الله وحيد خراساني از مقام معظم رهبري گفت: آيت‌الله العظمي وحيد خراساني كه ما بيست و چند سال خدمت ايشان مشرف مي‌شديم و تلمذ كرديم، چند بار در جلسات مختلف فرمودند «كارهاي آقاي خامنه‌اي بر‌اساس موازين است».وي ادامه داد: يعني ايشان ضوابط شرعي را مراعات مي‌كنند و اصل در اين است كه هوا و هوس ندارند و وقتي تشخيص مي‌دهند كه اين حكم، حكم خداست به آن عمل مي‌كنند و اين يك شهادت بزرگي است. (ر.ك. سايت جهان، به نقل از خبرنامه دانشجويان ايران)
حجت الاسلام خسروپناه عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه در رابطه با نظر آيت الله وحيد خراساني در مورد نظام مي گويد: اصلا اين گونه نيست كه حضرت آيت الله وحيد خراساني مخالف نظام باشند، ايشان حفظ نظام را واجب مي دانند.آن گونه كه ما مي دانيم و 12 سال هم خدمت حضرت آيت الله وحيد خراساني بوديم، نظرات ايشان درمساله ولايت فقيه نظر مرحوم آيت الله خويي است و لذا حتي ايشان وقتي مي خواستند بحث بيع را مطرح كنند، ايشان احتراما گفتند من بحث را مطرح نكنم چون ممكن است تضعيف نظام تلقي شود و درست نيست، لذا وارد بحث ولايت فقيه نشدند.
آيت‌الله وحيد خراساني بارها بر حمايت از ولايت فقيه تاكيد كرده و حفظ نظام را از اوجب واجبات دانسته است.آيت الله كعبي يكي از فقهاي شوراي نگهبان ديداري با آيت‌الله وحيد داشته كه در اين ديدار آقاي كعبي با شرح شيطنيت‌هاي دشمنان انقلاب از آيت‌الله وحيد خواسته بود كه مواضع خود را براي دفاع از انقلاب رسانه‌اي كند و از همين رو بود كه آيت‌الله وحيد تاكيد فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است. منبع: «خبرنامه دانشجويان ايران»

Tags:

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
4 + 3 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .